2009. április 14., kedd

Begubózik a mákgubó...?

Érdekes vita indult a mákgubón, aminek az lett a következménye, hogy panyizsuzsi megszünteti.
Értetlenül állunk előtte...
Én ezt írtam:
"Nem tudom, hova tartozom, másolók vagy nem másolók közé, de mindig rájövök, hasonlóan másokhoz, hogy amit én kitaláltam, már valahol létezik… Tedd a szívedre a kezed: mindegyik ékszered formája, mintája teljesen saját ötlet? Ültél bezárkózva egymagadban és hopp!– kipattant? Mindenkire az van hatással, amit lát, tapasztal és ezt formálja saját képére, ízlésére. Fél éve, amikor még nem volt netem, azt hittem, baromi nagy fantáziám van… aztán szembetalálkoztam egy halom dologgal, ami az én ötletem volt – odáig azt hittem.
Belőlem ez a másolósdi pont azt váltotta ki, hogy nem akarok önző lenni(a blogomban is ezt írtam), hanem segítsük egymást, hamár ilyen hülye közegben próbálkozunk megélni. A vevők úgyis látják, kié szebb kivitelű, igényesebb munka, és remélhetőleg azt veszik meg, és igen, büszke leszek, ha valaki másolásra méltónak találja kezem munkáját! Nem hiszem, hogy ezzel elősegíteném a kleptokreativizmust… gátolni meg semmivel nem lehet, szerintem. Még a jog sem segít, mindig vannak kiskapuk, ahol kibújhatnak a következmények alól a másolók.
PONT EZÉRT kéne segíteni EGYMÁST nem irígykedve a másikra… mindenesetre én ezt teszem, akárhová sorolsz."

12 megjegyzés:

Corinna Nitschmann írta...

Nem értek egyet. Szerintem nem mindenkire és nem mindig az van hatással, amit az 5 FÖLDHÖZRAGADT érzékszervével befogad. Hanem bizony azok a sugallatok (is), amik akkor érkeznek, amikor a művészlélek "ül magában bezárkózva és hopp! kipattan". Lehet belőle olyan, amilyet még nem látott a világ és olyan, ahol szokványos dolgokat innovatív módon kombinál. Van kinek a gyalogos alkotási ötletből jut több, van kinek a szárnyalóból. Meg maradnak még a másolók. A "baromi nagy ötlet" meg relatív. De minden bizonnyal ad róla egy iránymutatást, hogy az ember hány hasonlót talál.

Erika írta...

Nem igazán érted, amit mondok... nem azt mondom, h mindenki, hanem sokszor. Nem fogom nyilván Leonardot ledegradálni, de neked se kéne azokat, akik olyat találnak ki, ami már létezik(a "gyalogos" alkotókat). Nem kell azt képzelni magunkról, hogy olyan nagy alkotók vagyunk... még egy nagy művész is alázatos, ha igazi művész. Pont a kisemberek szeretnek felvágni és azt hinni, h ők tojták a spanyolviaszt...
Bocs, Leonardo is a teremtésből merített! Ergo nincs új a nap alatt, Valaki már létrehozott mindent. De a lényeget nem érti, aki igazolni akarja művész-énjét: semmi baj nincs azzal, ha másból merítesz, mert mindenki hozzátesz valamit magából és akkor már nem is másolás. Ezért nem ítélem el egyik embert sem. Tényleg nem lehet örülni a kezünk munkájának?! Meg egymásénak?! Olyan meddő ez a vita... nekem nem ér egy álmatlan éjszakát se, ha valaki leutánoz. Egészségére! Ő lehet, hogy rosszabbul alszik...
Ha meg annyira félti vki a "művét", védesse le és kész.
Na jóéjt, aludjon mindenki jól!

Colette írta...

Kiseri, ne szállj vitába se magaddal se másokkal, mert anélkül is sokan értjük, hogy mit szeretnél mondani. Mikor jómagam próbáltam erről értekezni, több tucat blogos fordított nekem hátat, meg kaptam is érte, nem ér az egész ennyit:)))
Valakinek azt a spanyol viaszt is meg kell tojni, aztán majd elpereskedik az igazáért!!! Szíve joga!!!

Corinna Nitschmann írta...

Bocs, alighanem valóban félreértettelek és félreérthetően fogalmaztam. Én úgy értettem, hogy szerinted nem igazán van kipattanós ötlet. Valóban, az alapok már megteremtettek, amikből MINDENKI dolgozik. És éppen A Teremtésnek, Istennek, a felsőbb énnek, az Univerzumnak stb. - mindenki keresse meg a magáét - van csak igazán köze ahhoz az innovatív belső hanghoz ("isteni szikra"), amelynek létezését - ahogyan ezek szerint rosszul értettem - mégsem vonod kétségbe. (A Tilda-nyuszinak is csak két füle van.) A FÖLDHÖZRAGADT szót szó szerint értettem és nem negatív értelemben. Tényleg "ÉGI" (stb. ld. előző felsorolás)adománynak tartom az egyedibb ötleteket, amik már létezhetnek ugyan másutt is, de igenis kisebb számban, mint egy átlagosabb ötlet. És erre a hullámhosszra valaki vevő, valaki kevésbé. (És mivel mindenki csak maga tudja, mennyire nyitott a belső füle, csakis maga döntheti el, hova szeretné sorolni magát, ha egyáltalán akar ezen gondolkodni. Amit meg max. azért érdemes, ha valaki erről még nem hallott és esetleg befogadóképesebb lesz ezáltal a jövőben. Megint csak általánosan, mielőtt azt gondolnád, mutogatok.)
Eszem ágában sincsen degradálni senkit. Nem is érdekel, hogy ki mennyire nyitott a kapható látomásokra, amikből ötletet meríthet. Csak van aki jobban, van aki kevésbe. Tény. Ennyi. Én csupán élvezem, amit csinálok. Sőt, én kifejezetten infantilis dolgokat csinálok. Különösebb alázat nélkül játszok elsősorban a magam szórakoztatására. Tehát örülök a kezem munkájának ill. az alkotás folyamatának. Úgy tűnik, közös a cél.

Mint ahogyan Zsuzsinak is írtam, ilyesmi miatt "tilos" idegeskedni, mert az ember magának és a munkájának árt vele. Egyetértek. DE ha valaki szándékosan, előre megfontolt szándékkal megpróbálja lekoppintani egy alkotó munkáját és az ahhoz tartozó körítést, amikor ezzel keres pénzt és nem pedig csak örömködésből csinálja , azt lopásnak tartom és megértem, hogy ez ellen valaki fel akar lépni. (Fogalmam sincs, hogy Zsuzsi esetében ez a "lopás" fenn áll vagy sem.)
Igen, az a lényeg, hogy HOZZÁTEGYEN magából. (Vagy élvezze, hogy le tudta másolni (most nem pejoratíven), de akkor ne vigye ki a vásárra és árulja mint saját szüleményét, amikor TUDJA, hogy nem az.)

Béke veled és további lelkes munkálkodást!

Erika írta...

Corinna! Köszönöm! Örülök, hogy értjük egymást és persze az olyan lopással én se értek egyet, ilyenben is volt részem(meskán), de nincs bennem annyi versenyszellem, hogy foglalkozzak vele.
Gyönyörű dolgokat készítesz, az erdős táska a kedvencem, és kívánom, hogy naggggyon sokáig élvezd még kezed alkotását és még sok ilyen "infantilis" ötleted legyen!
Én is az vagyok... nem is akarok felnőni és tyúk-tojás vitákon agyalni.
Szép napot és sok szép színes alkotást!

Corinna Nitschmann írta...

Uff.
Akkor ezt megbeszéltük és eregethetjük tovább békésen a pipafüstöt a tavaszi égre (valami co2-menteset persze).
Azt hiszem tökéletes kifejezés a témára tyúk-tojás-vita.
(És köszi!)

N.Zsuzsi írta...

Anyahajóhoz megírtam, hogy szerintem mi van a műbalhé hátterében.
Hihetetlen megállapításokat tett azért Zsuzsi, volt valami olyasmi, hogy aki nem másol, az megérti őt. Nos, én nem szoktam másolni, mégsem értem őt.
Ugyanakkor azt sem állíthatom, hogy baromi eredeti vagyok, mert pl. horgoláshoz használok mintakönyvet, varrásban sincsenek táska- vagy babafronton nagy spanyolviaszok, nekem elég, ha én tudom, hogy a magam örömére alkottam magamnak.
Nehogy már ki legyen nekem jelölve az irány, hogy hogyan gondolkodhatok! mert a mákgubó utolsó néhány posztja bizony nagyon ilyen volt.

Taurus írta...

Nagyon jó, hogy előjött a téma, kicsit rendezi a sorokat. Vannak akik csak ebből élnek, nyilván görcsösen féltve megélhetésüket, természetes, hogy féltik a tulajdonukat. Hogy mi a tulajdon? A jogvédett, utánzott Tilda figurák nyilván nem, bár az egyszeri, megismételhetetlen ismérve a művészeti alkotásnak elég tág. Rengetegen árulják ezeket, nemcsak Magyarországon. A hobbikreatívok azt hiszem, hogy ha azt az álláspontot képviselik, mint kiseri. Csinálja a dolgát, lelkesen, élvezettel, akinek tetszik megveszi, lemásolja, vagy csak gyönyörködik benne. Ezen valóban kár lenne görcsölni, hiszen mit tud tenni... Aki a munkáját a művészet szintjén űzi, annak bizony arra is kell áldoznia, hogy az ötleteit jogvédetté tegye. Ezután tud csak fellépni a másolók ellen. Ha erre nem tud áldozni, le kell nyelnie a békát, hiszen mindig van aki az íratlan etikai szabályokat megszegi. És olyan is aki az írottat:)

Amúgy a jog szerint pl. a színművészet sem művészeti tevékenység, pedig minden előadás más, egyszeri, megismételhetetlen, hiába ugyanaz a szöveg (persze nem ugyanaz!). Mi ezt a békát nyeljük:)

Colette írta...

Kezdünk közeledni a "lényeghez", s ezt örömmel látom. Kár, hogy Panyi Zsuzsi, hogy jól jöjjön ki ebből, nem felfelé indult, hanem lefelé.
A dolgok körülöttünk nem pusztán anyagi jellegűek, mégha ebben a meddőnek látszó vitában ( mákgubó), erre redukálták a dolgokat. Minimum az érzelmi töltetnek le kell jönni a vevő felé, mert a tetszik, nem tetszik kérdést ez alapján dönti el. Ennél tudatosabb vevő is akad már manapság bőven, aki a szellemi tartalmat is kiolvassa a sorok közül. Persze itt a Tilda, a legrosszabb példa, mert nekem onnét semmi nem jön le. A nyuszi utolsó bajuszgörbeségét is látom leutánozva, és nem mondanám meg, melyiket ki csinálta, de ez betudható az én szegénységi bizonyítványomnak.
Következtetés: hosszú évek ( egy élet, meg néhány előző élet) alkotói munka során kialakul egy olyan művészinek, egyedinek, sajátosnak nevezhető STÍLUS, ami csak rád lesz jellemző, ami mögött szíved, lelked munkálkodik, s akiknek van szemük ezt észreveszik, látják, értékelik. Ez másolhatatlan!!! Megihlethet embereket, olyanokat, akik még alakulóban vannak, vagy keresik önmagukat, de le nem fognak másolni !!!
Ennek ellenére, ha belebotlasz lemásolt dolgodba, légy nagyon büszke, vagy ha az üzleti érdekeidet sérti, akkor egy kávé mellett beszéld meg az illetővel.
Aztán hazamenvén lépj tovább, alkoss megújult erővel, magad mögött hagyván a lemásolt dolgodat.
És most tégy próbára, másold le valamelyik alkotásomat, kiváncsi vagyok magamra, hogy fogom lereagálni. Néhány hónappal ezelőtt a MESKA kezdetekor, voltak nehezebb napjaim, de utólag filózva a dolgon, ezek a nemkívánatos reakciók általában az egyéb dolgok miatt kibillent lelkiállapotom szüleményei voltak. Utólag mindig eszméletlen okos tudok lenni, ezért bevállalom a próbatételt. Ha még jönnie kell, úgy is jön.

Nem lehet az élet nagy iskolájába úgy a következő lépcsőfokra fellépni, hogy a leckét meg ne tanulnánk.

Taurus írta...

Colette igazán örülök, hogy az érzelmi, szellemi tartalmat emeled ki. A mákgubón azért is helyeződött az anyagiakra a hangsúly, mert annak a blognak az alaptartalma is szinte kizárólag az volt. De nyilván nem csak azé, aki olvassa.
Nemrég Szappanos Eszternél is előjött hasonló téma, és én azon a véleményen voltam,vagyok hogy ne árulja el, hogyan készíti el a termékeit. Egy olyan tevékenységet végez, amit csak ketten tesznek Magyarországon! (a gyöngy az más tészta, annál még varrás is jobb) Amúgy minden látszik a képein, milyen alapanyagokat használ, hogy díszít stb. csak az nem hogy hány deka ez-meg-az kell hozzá. Miért kellene ezt is elmondania, hát legyen valami izgalom is. Tulajdonképp bárki belefoghat, nem? Persze az Eszter lelke és lelkesedése, az egyedi, az biztos kevesen tudják utánozni! Úgy, ahogy Colette a te Stílusod is. Neked sem kell attól tartanod, hogy agyonmásolnak. A vállalkozói létet tapasztaltad (most a boltodra gondoltam)sok-sok alkotó év van mögötted és teszed tovább a dolgod. Az én munkámban is van know-how, pedagógiai célzattal soha nem mondok el minden infót, csak mindig annyit, hogy az illető tovább tudjon lépni, a többi tudásért pedig küzdjön. Ha egyszer rájött, azt soha nem fogja elfelejteni, sokkal nagyobb tudást kap így tőlem, mintha mindent lépésről lépésre elmondanék. Ha mást nem, ennyi konzekvenciát levonhat mindenki: tedd a dolgod, élvezd amit csinálsz, ha minden összejön a hobbid a munkád, a munkád a hivatásod lesz!

Vacskamati írta...

Lányok, kérlek, gyertek ide megbeszélni ezeket a témákat:

Vacskamati írta...

OKs, linknek nem ment át.. :(

http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9190784

Ha tetszett, maradj és olvass még:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...