2013. február 12., kedd

A malomba', a malomba'...

... három tarka macska.... na nem, macskánk nincs:) malmunk viszont igen:)
Van pár zsák búzánk is, amiből ki kell válogatni az oda nem illő dolgokat. Ehhez először kifújjuk vagy kiszeleljük, ventillátorral vagy más erre alkalmas eszközzel (a mi porszívónk pl. jó erre, mert nem fúj vissza semmi port és a kivezető nyílása magasan van). Két tál segítségével öntögetem a búzát, a levegőoszlopban, mint amikor a teát hűtötte mamám egyik pohárból a másikba átöntögetve. Így a pelyva és egyéb maradványok nagy része elszáll az udvaron, no meg a por, ami a magokon ült... A porszívó hangjára persze nagy sebességgel megjelennek a tyúkok, tudva, hogy nekik is jut ilyenkor egy kis szemezgetnivaló:)

A kiszelelt búzával leülök, és elkezdem válogatni közüle a konkolyt, a napraforgót, a még benne levő növénydarabkákat. Erre legalkalmasabbnak egy sajtreszelő bizonyult, az apró lukakon pont átfér a fekete konkoly, ám a búza fennmarad. Ezzel jelentősen felgyorsult a munkánk, előtte sok-sok órán át tartott kiválogatni, most többnapi adaggal végzek egy óra alatt:) Itt épp Sári rostál...

Persze ez a válogatósdi nem minden esetben szükséges, a búza minőségétől és beszerzési helyétől függ, nekünk ilyen jutott:) De itt is vehetsz búzát, ez tiszta és szép, és még bio is:)
A kiválogatott búzát aztán megőrli a kedves kis házimalmom, durvára vagy finomra, ahogy épp szeretném:)



A liszthez sót keverek, kis lenmagot, és a közepébe vájt mélyedésben meleg vízben felfuttatom az élesztőt, majd még több víz hozzáadásával megdagasztom a tésztát.

Na ez a dagasztás szó kicsit túlzás, mert arra jöttem rá, hogy ezt a lisztet nem lehet hagyományosan feldolgozni, rengeteg vizet vesz fel.

Ha maradok a fél kiló liszthez számított 3 dl víznél, száraz és törékeny kenyér lesz belőle, kissé fullasztós is. Ám ha ragacsos, csirizes tésztát keverek (fakanállal), amit jó cuppanósan lehet csak átkanalazni a formába, abból csudajó kenyér sül ki!:)
Na, megkívántad? én megyek is, kenek egy mézeskenyeret uzsonnára...




3 megjegyzés:

Juccantó írta...

Nem semmi!!!Megirigyeltem a malmodat.Hol lehet ezt beszerezni?Nagyon drága?Én is sütöm a kenyeret(igaz mostanában ritkábban:)))

Névtelen írta...

Jól látom, hogy ez elektromos malom? Nekem kézi van, hát, nem egyszerű vele az őrlés, de meg is becsüljük azt a lisztet, amit fáradságosan őrölünk! Valaki azt mondta, hogy a biobúzával az a baj, hogy -mivel nem permetezik- elszaporodik benne a gomba. Gyanítom, csak el akarta venni a kedvemet az egésztől. Erika, tudsz valamit erről a gombáról?
Erzsi

Erika írta...

Jucc, itt vannak malmok, én is itt vettem egy elektromosat:
http://mulinoverde.net/spl/366353/Biomalmok_pelyhesitok
Az a jó benne, hogy nemcsak búzát, hanem bármi magot tudsz vele őrölni, csak olajosat nem szabad. Pl. őröltem vele csicseriborsót indiai kajához, rizst rizslisztnek.....
Erzsi, én nem hallottam ilyet.... de kérdezd Beatrixet, övvé az áruház és nagyon segítőkész, kedves, szerintem utánajár, ha megkéred:)

Ha tetszett, maradj és olvass még:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...