2014. szeptember 4., csütörtök

Heti ötlet - Kovászos rozsos kenyér

A finom ételhez idő kell. A jó kenyérhez is. Nem elég, hogy búzát kell hozzá válogatnom, még napokig érlelhetem hozzá a kovászt is, aztán órákon át keleszthetem a tésztát...
De megéri! Igazi kenyérízű kenyér az eredmény, finoman savanykás, laktató, ropogós héjú...


Ha szeretnéd kipróbálni, íme a receptem:
  • 3 evőkanál teljeskiőrlésű rozslisztet összekevertem 3 evőkanál kézmeleg vízzel egy befőttes üvegben, majd lezárva feltettem a hűtő tetejére
  • 2 napig hagytam érlelődni, közben néha megkavartam... ekkor már érezhető volt a kellemesen savanykás illata
  • újabb 3 evőkanál lisztet adtam hozzá és 3 evőkanál meleg vizet, jól elkevertem és visszazártam
  • 1 nap  múlva (ez már a negyedik nap!) 10 dkg rozslisztet és 1 dl meleg vizet adtam hozzá, ám ekkor már kicsinek bizonyult az üveg, átöntöttem a kovászom egy kislábosba, majd letakarva visszatettem a hűtő tetejére még egy napot érni
Amikor végre elkészült a kovász (ezt a savanykás illat és a buborékolós felszín jelezte), jöhetett a kenyérgyúrás! Igen, még mindig várnom kellett...
  • egy tálban összekevertem 70 dkg teljeskiőrlésű lisztet (rozs vagy búza) 30 dkg kovásszal 
  • hozzáadtam 2 teáskanál sót és 2 kanál olajat 
  • annyi meleg vízzel bedagasztottam, amennyit felvett
  • és dagasztottam...
  • és dagasztottam....
Miután jól átgyúrtam, kis cipót formáltam belőle (mivel elég nedves és ragacsos volt a  tészta, kicsit beliszteztem), és letakarva kb. 3 órán át kelesztettem. Ezután újra átgyúrtam és a formába helyeztem, bevagdostam és beliszteztem a tetejét, és letakarva újabb 3 órán át kelesztettem. Közben néha megkuksiztam és örömködve figyeltem, hogyan növekszik...:)
Begyújtottam a sütőt, alulra betettem a vizes lábasomat, hogy szépen begőzöljön. A szépen megkelt kenyérkét a forró sütőbe toltam és kb. 20 percig nagy lángon, később közepesen sütöttem, jólesően szimatolva a jellegzetes savanykás illatát...

Mikor szépen megpirult a teteje, kivettem és konyharuhával letakarva vártam, hogy végre kihűljön és ehessek már belőle! Egy hónapja nem ettem kenyeret, képzelhetitek, mit éreztem, mikor megkenve joghurttal végre beleharaphattam...:)


És hogyan tovább? A maradék kovászhoz újabb 10 dkg lisztet és 1 dl meleg vizet kevertem, holnap sül a következő adag... és ez így megy tovább, amíg csak jólesik. Ha épp nem sütnék, addig hűtőbe teszem a kovászt, de begyúrás előtt érdemes egy fél nappal elővenni, hogy feléledjen.

Ja, és ezt a kenyeret bátran eheti az is, aki anti-candida diétán van, mint jómagam... kitartás, csak így tovább!:)

Nincsenek megjegyzések:

Ha tetszett, maradj és olvass még:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...